طريقه عمل( الجلاش بالكاسترد ،الجلاش بالشيكولاته والموز)

الجلاش بالكاسترد

{ المقادير } :- 

*لعمل الكاسترد:-

-(كوب كبيره لبن،كوب سكر،3معالق كبيره كاستر بودره)

-أذيبى السكر مع اللبن وضعيه على النار ثم دوبى الكاستر البودره فى قليل من اللبن وضفيه على اللبن المذاب فيه السكر وقلبيهم جميعا على النار حتى تحصلى على قوام سميك،ثم ارفعيه من على النار.

*لعمل الشربات :-

-(2كوب سكر، 3 كوب ماء ، عصره ليمونه )

- أذيبى السكر مع الماء وضعيه على النار حتى الغليان ثم ضيفى عصره ليمونه ورشه فانيليا ،اتركيه لمده خمس دقائق ثم ارفعيه من على النار

 { طريقه التحضير } :- 

-نحضر صينيه مدهونه بالسمن ونفرد الجلاش وبعد كل تلات ورقات ندهن سمنه بالفرشاه بعد فرد نص كميه الجلاش نضع حشوه الكاستر ونقوم بفردها ثم نضع بقيه الجلاش ونقوم بدهن سمنه بالفرشاه كما فعلنا فى المره السابقه بعد الانتهاء نقوم بدهن الوجه بالسمنه ثم تقطيعهابالسكين على شكل مربعات او خسب الرغبه ثم ندخلها الفرن متوسطه الحراره ونتركها حتى يحمر الوجه .
عندما تخرج من الفرن نقوم بسقى الصينيه بالشربات ونراعى ان يكون الشربات باردا ،أتمنى تكون وصفه الجلاش بالكسترد نالت اعجابكم ،تقدم بارده وبالهنا والشفا.

ثانياً :- عمل الجلاش بالشيكولاته والموز :-



رول الجلاش بالشيكولاته والموز 


{ المقادير } :- 

☆كيلو موز
☆لفه جلاش
☆لصوص الشيكولاته(نص كوب كاكاو خام ، نص كوب سكر بودر ، كوب لبن ، كوب زيت ،فانيليا، رشه ملح)

*للتزيين:-

يسقى بالشربات

{ طريقه التحضير } :- 

لعمل صوص الشيكولاته نخلط جميع المكونات (الكاكاو الخام والسكر البودر وكوب اللبن والزيت النباتى والفانيليا ورشه الملح ) ونضربهم فى الخلاط او محضر الطعام كويس جدا لغايه ما يبقى معانا صوص سميك وتقيل جدا عشان نضمن ان الصوص ما بطلعش من الجلاش ، وبعدين هقطع الموز لحلقات ، وهجيب 3 ورقات من الجلاش وهفرد صوص الشيكولاته التقيل على  طرف ورق الجلاش وهحط عليه حلقات الموز  وبعدين هحط فوق الموز المكسرات المجروشه  .
ممكن ابدله بالفول السودانى حسب الرغبه والمتوفر عندك وممكن منحطش مكسرات خالص ونكتفى بالشيكولاته والموز ، بعدين هلف الجلاش فى شكل رول وهنغلق الأطراف كويس بعدين هجيب صنيه مدهونه زبده وهرص فيها رول الجلاش بالشيكولاته وهدهن الوش بالسمن او الزبده وادخل الصنيه الفرن لمده عشر دقائق  واسيبها لغايه ما يحمر الوش وبعدين اطلعها ونسقيها بالشربات البارد فور خروجها من الفرن.
 لعمل الشربات  هندوب السكر مع الماء على النار ونتركه حتى يغلى  ثم نضيف عليه عصره نصف ليمونه والفانيليا  ونقلب جيدا  ثم نتركه على النار لمده خمس دقائق ثم نرفعه من على النار.
 وبالنها والشفاااا.

-شاهد أيضاً :- طريقه عمل جلاش محشى بسميد البسبوسه وبقلاوه بالفستق الحلبى.



إرسال تعليق

1 تعليقات

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)